
Første indtryk af Citroën EV’ie elbil

Endnu et bud på en elbil har
set dagens lys på det danske
marked.
Man skulle tro at nogen havde læst min artikel "Elbilen og Miljøet" fra februar 2007 - hvor jeg sammenligner en tænkt elbil baseret på en Citroën C1 med den tilsvarende i benzin og dieseludgave - for nu er en Citroën C1 elbil blevet virkelighed.
Det er det engelske firma Electric Car Corperation (EEC), som - med støtte fra Citroën i Storbritannien - har udviklet en eldrevet, 4-dørs Citrën C1. Bilen er blevet døbt Citroën C1 EV’ie.
I Danmark er det biludlejningsfirmaet Sixt, som har taget sig af at få en venstrestyret udgave på de danske veje.
Man skulle tro at nogen havde læst min artikel "Elbilen og Miljøet" fra februar 2007 - hvor jeg sammenligner en tænkt elbil baseret på en Citroën C1 med den tilsvarende i benzin og dieseludgave - for nu er en Citroën C1 elbil blevet virkelighed.
Det er det engelske firma Electric Car Corperation (EEC), som - med støtte fra Citroën i Storbritannien - har udviklet en eldrevet, 4-dørs Citrën C1. Bilen er blevet døbt Citroën C1 EV’ie.
I Danmark er det biludlejningsfirmaet Sixt, som har taget sig af at få en venstrestyret udgave på de danske veje.
Sixt beskriver selv projektet
således på deres hjemmeside:
Nu er den helt nye Citroen C1 EV´ie klar til udlejning og samtidige sætter Sixt også nogle få stykker til salg. Som det eneste biludlejningsselskab har Sixt i Danmark sikret sig rettighederne til denne fantastiske Citroen C1 som kører på el i stedet for benzin eller diesel.
Bilen er magen til andre Citroen C1´ere - den eneste forskel er at bilen kører på strøm og har en meget høj komfort pga. automat-gearet og det meget lave støjniveau.
Konverteringens dilemma
Når man, som mig har kørt mange forskellige elbiler, så bliver man opmærksom på
Nu er den helt nye Citroen C1 EV´ie klar til udlejning og samtidige sætter Sixt også nogle få stykker til salg. Som det eneste biludlejningsselskab har Sixt i Danmark sikret sig rettighederne til denne fantastiske Citroen C1 som kører på el i stedet for benzin eller diesel.
Bilen er magen til andre Citroen C1´ere - den eneste forskel er at bilen kører på strøm og har en meget høj komfort pga. automat-gearet og det meget lave støjniveau.
Konverteringens dilemma
Når man, som mig har kørt mange forskellige elbiler, så bliver man opmærksom på
de forskelle, som kan være
på biler, som er født som
elbiler og på elbiler, som har
startet deres liv, som benzin
drevet.
Når man bygger en elbil fra grunden, så kan man afpasse de enkelte dele til hinanden.
Sammenligner man f.eks. på en Citroën Saxo elbil med den tilsvarende benzin udgave, så kan man se at fjedre, dæk og bremser er kraftigere på elbilen fordi den har en højere vægt.
Når man konverterer en benzin eller en dieselbil til el-drift, så vil man ofte - for at holde prisen nede - genbruge, så meget som muligt fra donorbilen.
Det normale ved en konvertering er, at man fjerner ben-
Når man bygger en elbil fra grunden, så kan man afpasse de enkelte dele til hinanden.
Sammenligner man f.eks. på en Citroën Saxo elbil med den tilsvarende benzin udgave, så kan man se at fjedre, dæk og bremser er kraftigere på elbilen fordi den har en højere vægt.
Når man konverterer en benzin eller en dieselbil til el-drift, så vil man ofte - for at holde prisen nede - genbruge, så meget som muligt fra donorbilen.
Det normale ved en konvertering er, at man fjerner ben-
zinmotoren
med tilhørende
mekanik og elektriske forbindelser,
men bibeholder gearkassen,
fordi man så får det
nødvendige reduktionsgear
samtidig med differentiale og
drivaksler. Oftest vælger man
også at låse bilen i f.eks. tredje
gear og så fjerne koblingspedalen.
En sådan konvertering ender ofte med et vægtproblem, hvor man må gå på kompromis, idet vægten af elmotor og batterier skal modsvare nogenlunde vægten af de dele som er pillet ud.
En højere vægt kan medføre at man ikke kan få bilen godkendt af myndighederne, fordi en vægtforøgelse kan give utilstrækkelig bremseevne og måske en for lav fri højde.
En sådan konvertering ender ofte med et vægtproblem, hvor man må gå på kompromis, idet vægten af elmotor og batterier skal modsvare nogenlunde vægten af de dele som er pillet ud.
En højere vægt kan medføre at man ikke kan få bilen godkendt af myndighederne, fordi en vægtforøgelse kan give utilstrækkelig bremseevne og måske en for lav fri højde.