induktions motor med en
driftsspænding på 80-96 volt.
Motoren kommer fra USA
ligesom den Curtis frekvens- omformer
(formodentlig model
1238), som styrer motoren.
Batteripakken består af 25 styk Thundersky (TSLFP 160AHA ) Lithium-ion (jern- fosfat) batterier på hver 160 amperetimer ved 3,3 volt (i alt 13,2 kWh).
Disse batterier, som hver vejer 5,6 kg (total 140 kg) er fordelt med 9 stk. under bagsædet, der hvor benzin-
Batteripakken består af 25 styk Thundersky (TSLFP 160AHA ) Lithium-ion (jern- fosfat) batterier på hver 160 amperetimer ved 3,3 volt (i alt 13,2 kWh).
Disse batterier, som hver vejer 5,6 kg (total 140 kg) er fordelt med 9 stk. under bagsædet, der hvor benzin-
passager airbags, men ESP er
bundet til den elektronik- boks,
som styrede benzin- indsprøjtningen,
og da den ikke længere
er i bilen , betyder det at
ESP funk- tionen heller ikke er
til stede.
To udstyrsmodeller
Citroën C! EV’ie vil blive tilgængelig i to udstyrsmodeller: Basis og Luksus. Basismodellen koster ifølge Sixt.dk 195.750 kr. inklusiv levering og moms. Luksusmodellen, hvor man bl.a får side airbags, central lås med fjernbetjening, elektriske forruder og et
To udstyrsmodeller
Citroën C! EV’ie vil blive tilgængelig i to udstyrsmodeller: Basis og Luksus. Basismodellen koster ifølge Sixt.dk 195.750 kr. inklusiv levering og moms. Luksusmodellen, hvor man bl.a får side airbags, central lås med fjernbetjening, elektriske forruder og et

Batteripakken består af 25 stk 160 Amp-timers Thundersky Lithium-ion batterier af jernfosfat typen. De 16 ligger foran i bilen, resten er placeret under bagsæddet..
tanken
har været og 16 stk. (i to
rækker) under motor- hjælmen
(oven på elektro- motoren).
C1’erens vandbaserede var- mesystem er bibeholdt, idet der er tilført en dyppekoger på 2 kW, som får sin strøm fra traktions- batteriet.
Som de fleste andre elbiler er det det eksisterende 12 volts net uændret komplet med blyakkumulator, som lades fra hovedbatteriet via en Dc- Dc konverter.
Den indbyggede lader forbindes til stikkontakten via et blåt CEE-stik, som er monteret i det hul, man normalt fylder benzin på. Under ladning trækkes der op til 13 ampere. Ladetiden for 0 til 100% er opgivet til 6 timer.
Sikkerhed
Citroen C1 har opnået 4 stjerne i Euro NCAP´s sikker- hedstest. Ved en frontal- kollision trækker ratstammen sig tilbage, ligesom pedalerne er konstrueret, så deres indtrængen i kabinen be- grænses mest muligt.
Endvidere er der fører og
C1’erens vandbaserede var- mesystem er bibeholdt, idet der er tilført en dyppekoger på 2 kW, som får sin strøm fra traktions- batteriet.
Som de fleste andre elbiler er det det eksisterende 12 volts net uændret komplet med blyakkumulator, som lades fra hovedbatteriet via en Dc- Dc konverter.
Den indbyggede lader forbindes til stikkontakten via et blåt CEE-stik, som er monteret i det hul, man normalt fylder benzin på. Under ladning trækkes der op til 13 ampere. Ladetiden for 0 til 100% er opgivet til 6 timer.
Sikkerhed
Citroen C1 har opnået 4 stjerne i Euro NCAP´s sikker- hedstest. Ved en frontal- kollision trækker ratstammen sig tilbage, ligesom pedalerne er konstrueret, så deres indtrængen i kabinen be- grænses mest muligt.
Endvidere er der fører og
bagsæde, der kan slås ned,
koster 221.955 kr. Hertil
kommer en merpris på 2.375
kr. for metallak.
Konklusion
Citroën C1 EV’ie er en fin letkørt bybil med en rækkevidde, som kan tilfredsstille langt de fleste daglige behov. I tilfælde af langture tilbyder Sixt, at man kan leje en almindelig fossil bil til favorable vilkår, når man har købt en C1 EV’ie.
Bilen klarer sig fint på landevejen, men ved bykørsel er den regenerative bremsning med el-motoren alt for svag. Bilen lader med cirka den samme antal ampere, som speedometret viser, når man slipper speederen. Det vil sige ved 60 km/t lades der med ca. 60 ampere.
Under 30 km/t er der stort set ingen bremsevirkning tilbage. Det betyder en betydelig reduktion af rækkevidden ved bykørsel, fordi alt for meget bevægelsesenergi gør tabt ved f.eks. stop for rødt lys.
Man bør nok ikke regne med en praktisk rækkevidde ved
Konklusion
Citroën C1 EV’ie er en fin letkørt bybil med en rækkevidde, som kan tilfredsstille langt de fleste daglige behov. I tilfælde af langture tilbyder Sixt, at man kan leje en almindelig fossil bil til favorable vilkår, når man har købt en C1 EV’ie.
Bilen klarer sig fint på landevejen, men ved bykørsel er den regenerative bremsning med el-motoren alt for svag. Bilen lader med cirka den samme antal ampere, som speedometret viser, når man slipper speederen. Det vil sige ved 60 km/t lades der med ca. 60 ampere.
Under 30 km/t er der stort set ingen bremsevirkning tilbage. Det betyder en betydelig reduktion af rækkevidden ved bykørsel, fordi alt for meget bevægelsesenergi gør tabt ved f.eks. stop for rødt lys.
Man bør nok ikke regne med en praktisk rækkevidde ved
bykørsel som er mere end
75-90 km på en opladning.
Det ville måske hjælpe den uerfarne elbilskører, hvis der havde været et brugbart instrument, som kunne give bare en lille indikation af om det aktuelle strømforbrug er stort eller om man kører økonomisk - det kunne blot være en lysdiode eller to som skiftede fra grøn til rød, når der blev brugt meget strøm.
Det var dog muligt med en lille næsten skjult trykknap at få energimålerens display til at vise andre parametre - her i blandt, det løbende strømforbrug udlæst i ampere.
Problemet ved denne funktion er at dels er displayet forsynet med meget små bogstaver og dels mangler strømudlæsningen er form for midling.
Displayet opdateres simpelt hen så hurtigt, at øjet ikke kan nå at aflæse en værdi, inden der et splitsekund efter er kommet en ny værdi.
Specielt når hovedparten af ens opmærksomhed er rettet mod trafikken, så kræver det et stort tydeligt display, som
Det ville måske hjælpe den uerfarne elbilskører, hvis der havde været et brugbart instrument, som kunne give bare en lille indikation af om det aktuelle strømforbrug er stort eller om man kører økonomisk - det kunne blot være en lysdiode eller to som skiftede fra grøn til rød, når der blev brugt meget strøm.
Det var dog muligt med en lille næsten skjult trykknap at få energimålerens display til at vise andre parametre - her i blandt, det løbende strømforbrug udlæst i ampere.
Problemet ved denne funktion er at dels er displayet forsynet med meget små bogstaver og dels mangler strømudlæsningen er form for midling.
Displayet opdateres simpelt hen så hurtigt, at øjet ikke kan nå at aflæse en værdi, inden der et splitsekund efter er kommet en ny værdi.
Specielt når hovedparten af ens opmærksomhed er rettet mod trafikken, så kræver det et stort tydeligt display, som
er let at aflæse. Det kunne
f.eks være en bar-graf i stedet
for en hastigt hoppende
talværdi.
Det kunne vi lide:
+ Velfungerende elek- trisk servostyring
+ En let kørt elbil, som sagtens kan følge med trafikken
+ Der er ikke mistet passager eller bagage plads ved konverteringen til elbil
+ Konkurrencedygtig pris
+ Smart med lejeaftale som giver adgang til leje af en billig fossil bil til langture
+ Velfungerende elek- trisk servostyring
+ En let kørt elbil, som sagtens kan følge med trafikken
+ Der er ikke mistet passager eller bagage plads ved konverteringen til elbil
+ Konkurrencedygtig pris
+ Smart med lejeaftale som giver adgang til leje af en billig fossil bil til langture
Det vi savnede:
- For svag motor- bremsning med deraf følgende kortere række- vidde ved bykørsel
- Elektrisk varmesystem, som begrænser række- vidden, når det bruges
- Ladekabel ikke sikret mod hærværk
- For svag motor- bremsning med deraf følgende kortere række- vidde ved bykørsel
- Elektrisk varmesystem, som begrænser række- vidden, når det bruges
- Ladekabel ikke sikret mod hærværk