Motorstyring og batterier ligger under bagsædet.

Under kølerhjælmen foran er dieselvarmeren monteret, ligesom beholderen til sprinklervæske også findes her.

Godkendt som Personbil M1
Den 12. februar i år fik den indiske elbil Reva, som bliver produceret i Bangalore i sydvest Indien, det blå
En lille bil som primært er beregnet til kørsel i byzoner, da hastigheden helst ikke skal være meget højere end 60 km/t.

De kan faktisk sjældent køre mere en 75-80 km/t.

Rækkevidden på en opladning er også begrænset ofte til omkring de 50 km.


automatisk fortaget en udligningsopladning, som har til formål at udligne eventuelle forskelle mellem de 8 batterier og derved sørge for at det dårligste batteri kommer op på samme kapacitet, som det bedste.

I følge der udleverede vejledning, så tager en udligningsopladning 10 timer ekstra - altså i alt 16 timer.

Det kan godt gå hen og give lidt planlægningsproblemer i dagligdagen, da natten lige pludselig ikke bliver lang nok. Vandpåfyldning
Under den omtalte udligningsopladning vil en del ilt og brint boble ud af batteriet, hvorfor det er nødvendigt at efterfylde med destilleret vand - ifølge vejledningen for hver 2-4 uger. Der er en lampe som tænder på instrumentpanelet, når der skal fyldes vand på.

Normalt er det ikke noget problem at fylde vand på selv, hvis man er lidt fiks på fingrene. Man skal dog være opmærksom på at der en ekstra udgift - ud over prisen på vandet - hvis man skal på værksted, hver gang der skal fyldes vand på.

2 udgaver
Reva sælges i en standard og en Deluxe udgave. Den store
forskel, som koster 32.000 kr mere (117.560 mod 149.900) består primært i et diesel fyr, alu-fælge og en CD-autoradio.

Endvidere har Deluxe modellen skindsæder. Hvis man vil se bort fra alu-fælge og skindsæder og samtidig selv køber sin Cdautoradio i Elgiganten til 5-600 kr, så kan standard modellem bestilles med dieselvarmer til en merpris på 10.570 kr (128.130 kr)

Dieselvarmer
I det danske vinterklima er en dieselvarmer ikke til at undvære. Godt nok er der stadig el opvarmning af forruden, men i en bil med bly batterier, som i forvejen har mindre kapacitet når det er koldt, så er der ikke råd til at bruge strøm til opvarmning også.

El opvarmning vil medføre en væsentlig reduktion i rækkevidden, samtidig med det slider unødigt på batterierne. Jeg vil faktisk vove den påstand at en dieselvarmer tjener sig selv hjem i løbet at 2-3 vintre, fordi batteripakken vil hold det længere, når der ikke skal bruge strøm til afisning.

Opbygning
Reva’en ligninger på mange måder Kewet i sin opbygning. Bilen er opbygget på en ramme af galvaniserede rør.

Karosseriet, der er monteret udenpå, er lave af rustfri plast materiale. Elmotoren trækker via et udvekslingsgear og differentiale på bagakslen.
stempel fra den danske færdselstyrelse. Under godkendelses nummer E 17545 er Reva og Reva De Luxe godkendt som Personbil M1.

Egentlig er Reva i henhold til EU typegodkendelser en såkaldt Quadricycle, men den betegnelse findes ikke i den danske lovgivning, så her hjemme bliver den stemplet som Personbil M1.

Der har i mange år i EU fandtes en speciel typegodkendelse for 4-hjulede motorcykler, de såkaldte Quadricycles. Det er en kategori af motordrevne køretøjer med fire hjul, hvis primære kriterium for godkendelse er (ligesom Reva) at vægten (uden batterier) er højst 400 kg og motoren må ikke have en nettoeffekt på mere end 15 kW (20 HK).

En af fordelene ved at få typegodkendt en elbil som en Quadricycle, er at den så ikke længere er underlagt de strenge godkendelseskrav med hensyn til bl.a crashtest, ligesom ABS, ESP og Airbags heller ikke er noget der stilles krav om.

Konklusion
Reva var en positiv overraskelse at komme ud at prøvekøre, selvom der stadig er tale om en elbil i samme klasse som Kewet Buddy og den franske Mega-City.

Fælles for de tre biler er jo at de alle er forsynet med bly-batterier, hvilket i høj grad bestemmer bilen egenskaber:

På den positive side for Reva’en tæller:

+ Regenerativ motor bremsning, som sikre fornuftig rækkevidde ved bykørsel.

+ Dieselvarmer, som sparer strøm om vinteren

+ AC motor. Moderne 3 faser vekselstrømsmotor, som giver mindre vægt

+ Alarm, som sikre at man ikke kører før alt er i orden

+ Forbavsende god plads (hvis bagsædet ikke skal bruges)

+ Efterlod et indtryk af rimelig kvalitet (ingen rasle / knirke lyde)

+ God rustbeskyttelse fra forhandler

+ Omskifter, der kan vælge mellem 10 og 15 Amp


Det vi savnede:

- Bedre passiv sikkerhed ved ulykker

- Airbags, ESP, ABS

- Længere rækkevidde (andre batterier)

- Mere motorkraft (Højere fart / Hurtige acceleration)

- Forrude visker tager udsyn i passagersiden

- Tilslutning af ladestik ikke sikret mod hærværk (ledning kan ikke låses fast, så den ikke kan fjernes når bilen forlades)