DELK's Guide til opladning af Nissan Leaf

Der er en lang række valg, som skal tages, efter man har købt sig en elbil: Hvordan oplader jeg min nye elbi? Kan jeg klare mig med en discount-løsning bestående af en ny udendørs stikkontakt og det medfølgende mode-2 ladekabel? - Eller er jeg nødt til at anskaffe en dedikeret ladeboks?

af Per Praëm - Dansk Elbil Komité (28-november-2015)

To ladestik

Nissan Leaf skiller sig ud fra mængden, når det gælder opladning. Da den ikke - som andre elbiler - er bygget på en eksisterende benzin model, men fordi Leaf'en er født som ren elbil og som sådan designet og opbygget helt fra grunden, så har den ikke ladestikket siddende i bagskærmen bag en klap.

På en Nissan Leaf sidder ladestikket, der hvor det burde sidde på alle elbiler, nemlig helt ude i fronten. Denne placering gør livet en del lettere, når man skal lade - især på offentlige standere, hvor man ikke behøver at bakke ind fordi ladestikket sidder i højre bagskærm.

I princippet er Leaf'en udstyret med 2 "kølerklapper" - en stor og en lille. Bag den store gemmer motor og alt det andet elektronik sig. Men bag den lille gemmer der sig to ladestik (se billedet herover).

Det store stik til venstre bruges, når der skal hurtiglades. Dette stik er af typen CHAdeMO og når der lades på dette stik fra en offentlig Quick-Charge station, så lades der med op til 50 kW.

Det betyder at bilen kan oplades til ca. 125 kilometers kørsel på ca. en halv time. (ved 20 grader C).

Stikket til højre kan fødes med 230 volt vekselspændig, idet bilen har en "on-board" lader på 3,7 kW.

Som alle nye elbiler skal have i dag (EU-direktiv), så er AC-stikker et mode3-ladestik. Det betyder at der skal benyttes specieludstyr for at forbinde elbilen til elnettet. Den IEC norm (61851), som beskæftiger sig med ladestik til elbiler, angiver at man enten kan benytte Mode 2 eller Mode 3, når elbilen skal oplades med vekselstrøm.

"Mormor-kabel"

Når man køber en Nissan Leaf i Danmark, vil der i en taske i bagagerummet være et ladekabel. Dette medfølgende ladekabel er et såkaldt mode-2 ladekabel - populært kaldet et "mormor-kabel". Det passer i en almindelig stikkontakt, men midt på kablet sidder der en elektronisk boks, som tager sig af de sikkerhedsmæssige aspekter.

Kablet søger for at begrænse elbilens strømforbrug til 10 ampere. Hvis ikke det gjorde det, ville sikringerne i husets el-installation springe hele tiden. Endvidere sørger boksen på kablet for, at stikket, når det sættes i elbilen eller tages ud, altid er strømløst. Det vil sige strømmen er slukket, så der ikke opstår de gnister, som ellers kommer, når en strømførende ledning afbrydes.

Derfor skal man også altid starte med at sætte kablet i stikkontakten, får det forbindes til elbilen, og i modsat rækkefølge når kablet kobles fra. Dvs. Først ud af bilen og så ud af stikkontaken.

Gør man det i modsat rækkefølge risikerer man med tiden at "brænde" stikkontaken af.

I elbilens instruktionsbog står der, at man ikke må benytte forlængerledninger eller kabeltromler, hvis ladekablet ikke kan nå stikkontakten. Det skyldes at der inde i stikproppen, som sættes i stikkontakten findes en temperaturføler, som måler om stikkontakten bliver for varm.

Når der bruges forlængerledninger, bliver ladekablets mikrocomputer uvidende om eventuel brandfare ved en overbelastet stikkontakt, da den kun kan se temperaturen på forlængerledningens hunstik. Endvidere er alle de gængse forlængerledninger slet ikke tykke nok (kobber tværsnit) til at kunne klare en elbil, der oplader i 8-10 timer.

Bemærk, at der med til ladeboksen følger et lille "snørrebånd", som skal føres i gennem de to huller i ladeboksen, hvorefter der bindes en knude på begge de løse ender. Resultatet er at ladeboksen får en lille strop, som den kan hænge i. Det er vigtigt at du benytter denne strop til at aflaste kablet og stikproppen.

Hverken stikkontakt eller netledning kan tåle til dag efter dag at skulle bære vægten af ladeboksen. Så vil nogle sikkert sige: "Hvorfor er kablet til stikkontakten så kort?". Svaret er ligetil hvis det var længere, kunne man risikere at ladeboksen lå og sejlede i en vandpyt. Derfor foreskriver normen at der ikke må være mere end 30 cm kabel mellem stikprop og ladeboks.

Opladning via vægmonteret ladeboks

Opladning i henhold til Mode 3 sker med en dedikeret ladeboks, som ved hjemmeladning normalt monteret på væggen i garagen eller i carporten. Da denne type boks således er en del af husets faste installation og da den er installeret af en autoriseret el-installatør, så vil denne type ladeboks normalt kunne lade hurtigere, da den ikke er begrænset at en normal stikkontakts kapacitet.

Ladeboks eller mormorkabel?

Mormorkablet er den billigste ladeløsning, da kablet følger "gratis" med bilen, men det giver også nogle ulemper i det daglige brug.

For det første, skal man hver gang elbilen skal oplades, åbne bilens bagagerum, åbne tasken med ladekablet, tage ladekablet ud, lukke bagagerummet, sætte ladekablet i stikkontakten før man til sidst kan sætte det i elbilen. Og hele baduljen baglæns igen når oplandingen skal afbrydes. Man ender ofte med at kablet aldrig kommer på plads i sin taske, men bare ligger og flyder løst i bagagerummet.

Nogle vælger, at ladekablet lade blive hængende i stikkontakten, når hjemmet forlades i elbilen. Det kan man da også godt, så længe man ikke løber tør for strøm på turen. Det er jo ret uheldigt at stå et eller andet forladt sted og så ligger ladekablet hjemme i carporten.

Personligt foretrækker jeg en fastmonteret, væghængt ladeboks frem for at benytte mormorkablet i det daglige.

For det første, så slipper man med at det bøvl med at hente kabel til og fra bagagerummet. Det tager kun 15 sekunder at tage ladestikket ud af ladeboksens holder og sætte det i elbilen. (Tilsvarende om morgnen når man skal på arbejde: Ladestikket ud af elbilen og på plads i holderen på væggen).

For det andet, så vil en dedikeret ladeboks lade med 16 ampere frem for mormorkablets 10 ampere. Det er 60 % hurtigere !

Hvis man kører mere end 10.000 km om året, kan man overveje et leje ladeboksen, frem for at købe den. Nogle af de firmaer, som sælger ladebokse, tilbyder via udnyttelse af smuthuler i skattelovgivningen at give dig 1 krone tilbage i afgifter på den strøm, som du putter på elbilen.

Altid en dedikeret installation til elbilen

Uanset om man vil nøjes med at benytte det medleverede ladekabel, eller om man vælger at få installeret en ladeboks, så er det Delk´s ufravigelige anbefaling altid at oplade elbilen fra en nyetableret selvstændig sikring i husstandens gruppetavle. Det er simpelt hen for farligt blot at bruge en eksisterende udendørs stikkontakt, som tilfældigvis befinder sig i carporten og som deler sikring med en del andre forbrugsgenstande.

Der bør altid etableres en selvstændig gruppe bestående af en automatsikring og et separat HPFI, som udelukkende bruges til at levere strøm til elbilen. Denne gruppe vil normalt være på 16 ampere. Ved en-faset oplading kan man med fordel benytte et såkaldt "kombi-relæ", hvor HPFI afbryder og sikring er sammenbygget i en enhed. Kablet fra gruppetavlen ud til elbilen skal være mindst 2,5 kvadrat - evt. tykkere hvis der er mere end 15-20 meter kabel ud til elbilen.

Man skal huske at en elbil ofte vil belaste med 10 eller 16 ampere kontinuerligt i helt op til 8 timer, og det er normale stikkontakter ikke lavet til.

Opladning på farten

Som det kan læses andetsteds her på DELKs website, så er der ikke enighed om hvordan elbilens ladestik skal se ud. Elbiler med japanske eller amerikanske rødder sværger til det amerikanske J-1772 ladestik.

Da dette stik således er ret udbredt, så har man været nødt til at medtage det i de europæiske normer, hvor det officielt går under navnet IEC 62896 Type 1 - eller blot type 1 i daglig tale.

Da ikke alle elbiler har dette stik (BMW og VW f.eks. bruger Type 2 ladestik), så har man valgt, at de offentlige ladestandere ikke er forsynet med ladekabler. Derimod er standerne forsynet med en slags "elbilstikkontakt", også kaldet et IEC type 2 udtag.

Derfor skal man der fleste steder, hvor Leaf'en skal oplades med vekselstrøm (AC), have et løst ladekabel med. Dette ladekabel er IKKE identisk med det mormorkabel, som følger med bilen.

Ønsker man at bruge de offentlige AC ladestandere, som CLEVER og e-on har sat op, så skal der indkøbes et ekstra ladekabel. Det skal være med IEC type 2 stik i den ene ende og IEC type 1 stik i den anden ende.

Et sådant kabel kan normalt købes for 1.500 til 2.000 kr.

Bemærk - selvom ladestanderen skilter med at kunne tilbyde 11 eller 22 kW, så vil Nissan Leaf ikke oplade med mere end 3,7 kW. Det skyldes, at bilens on-board lader har en maksimal kapacitet på 3,7 kW (1 fase @ Amp).

Quick Charge

Når man kører elbil, vil 90 % af al opladning ske, der hvor bilen befinder sig om natten - det vil sige hjemme i carporten eller garagen og står bilen næsten altid stille i mere end 8 timer. Natten er derfor lang nok til at der kan oplades "en fuld tank" selv fra en 10 amperes stikkontakt med et mormor-kabel.

Men når vi skal på langtur, så tegner der sig et helt andet oplade-behov. Når elbilen ikke har batterikapacitet nok til at hele turen kan gennemføres på en opladning, så må man ind til en offentlig ladestander undervejs.

Da man netop er på langtur, så er en sådan ladepause ofte ikke særlig ønsket. Derfor vil elbilisten gerne have at det går så hurtigt som muligt.

Her er det at DC opladning direkte til elbilens batteri - uden om on-board laderen - fra en ekstern DC hurtiglade-station kommer ind i billedet. Operatørerne CLEVER og e-on har efterhånden opført mere end 100 af sådanne ladestationer med 50 kW DC.

Også på hurtigladning er der uenighed blandt bilfabrikanterne om hvorledes ladestikket skal se ud. Japanske biler sværger til den japanske CHAdeMO standard, mens europæiske BMW og VW bruger et stik som kaldes CCS (Combined Charge Standard).

Desværre har man ikke kunne løse denne strid lige så let som på AC-opladning, hvor man blot selv medbringer et passende ladekabel.

På grund af de ekstremt høje strømstyrker der lades med (op til 125 ampere) ved Quick-Charge, så er det nødvendigt at ladekablet sidder fastmonteret på ladestationen. Derfor er de fleste moderne quick-chargers forsynet med mere end et ladekabel, således de kan lade både japanske og tyske elbiler - desværre ikke samtidigt.

Det anbefales derfor, når man skal planlægge sine ladestop på weekendturen, hvor man skal besøge moster Oda, at man sikre sig at ladestationens ladestik også er af den type, som ens elbil har.