Pr�vek�rsel af Tesla model S

GET AMPED - Model S Tour" var for at kommende danske Model S-ejere kunne f� en pr�vetur i deres kommende k�ret�j. Derudover var forskellige folk inden for branchen ogs� indbudte til en 10 minutters k�retur bag rattet i en Tesla Model S, og undertegnede var blandt de heldige, som fik lov til at pr�ve det.

af Per Pra�m - Delk (23. feb. 2012)

Eftersom jeg de sidste 13 m�neder havde k�rt i Nissan Leaf, s� skulle der meget til at imponere mig, men jeg m� sige det lykkedes - Hold K�.. en acceleration! Det skulle selvf�lgelig pr�ves hver eneste gang vi holdt for r�dt lys og hvor det ellers var muligt p� den forholdsvis korte pr�vetur p� 6 km.

Da jeg s�ledes k�rer elbil dagligt var overgangen til Model S-en uden vanskeligheder - jeg f�lte mig hjemme i bilen med det samme og havde over hovedet ingen problemer med at betjene den.

Start af bilen skete mere eller mindre automatisk, idet i samme �jeblik at bilens computer havde registreret at bilens tr�dl�se n�gle befandt inde i kabinen og jeg s� tr�dte p� bremsepedalen - vupti s� t�ndte det hele af sig selv.

Gear-v�lgeren (nu er der jo ingen gear i en elbil, s� det reelt kun en elektrisk kontakt) er en lille arm, som stikker ud fra ratstammen nogenlunde der hvor armen til visker-vasker sidder i en almindelig bil. Skubber men denne arm opad, s� g�r bilen i "bak-gear" og et videokamera bag p� Model S sender "live" video til den 17" store sk�rm, som dominerer midterkonsollen. Skubbes den lille gear-arm derimod nedad, s� g�r det fremad. En trykknap p� enden af armen benyttes, n�r bilen skal i "park.

"One Pedal Driving"

I Tesla Model S har f�reren mulighed for at v�lge mellem to forskellige indstillinger af den regenerative motorbremsning - Normal og Coast. Tesla fort�ller at fordi den regenerative ombremsning med elmotoren er s� kraftig, som den er, s� f�r men helt ny m�de at k�re bil p� - One Pedal Driving.

Det kan jeg kun bekr�fte at det er g�ldende. Jeg tror d�rlig at jeg r�rte bremsepedalen under den 6 km lange pr�vetur. Det f�ltes helt naturligt at tr�de p� speederen, n�r jeg �nskede at �ge farten, holde pedalen p� et neutralt punkt, n�r der skulle cruises og slippe speederpedalen mere eller mindre for at opn� nedbremsning.

Indbygget "ipad"

Kabinen er domineret af en 17" stor touchsk�rm og er man vant til at bruge en iPad, s� virkede alt betjeningen ligefrem og let - n�sten som om det var Apple, som stod bag softwaren. Ud over en knap til haveriblink, s� foreg�r alt betjening af bilen via den store touchsk�rm.

Skr�men er inddelt i 3 omr�der. Helt �verst er der en vandret r�kke af ikoner, som virker som en form for hovedmenu. Afh�ngig af hvilken af ikonerne man trykker p�, s� �ndres indholdet af selve hovedvinduet. Dette vindue fylder vel 85-90% af sk�rmens h�jde.

Nederst p� sk�rmen - i et ca. 3 cm h�jt b�nd - er alle de knapper, som en normalt bil har, samlet. Her kan klimaanl�g, s�devarme, elbagrude, audio mv. betjenes.

Da bilen har indbygget internet, s� er navigationen bygget op omkring Goggle maps, ligesom en vik�rlig internetside kan kaldes frem p� den 17" store sk�rm.